For the last two years I have been exploring a traveling performance called Roadside Attractions. Asking questions such as: How do you show a transitional space? Where are the interstices between leaving and arriving? What are our strategies for getting there? Roadside Attractions is an unconventional travelogue that is more interested in the journey and the acclimatization, than in the final, definitive destination.

Having brought this process of site-specific performance for the camera to several cities and towns both in Canada and abroad (Carleton-sur-Mer, QC; Leeds, UK; Gabriola, BC; Gatineau, QC; Assemini, Sardinia; Berlin, Germany; Toronto, ON; Saskatoon, SK), this series of meditative micro-interventions carried out “in the in-between” examines comprehensive states of “performative consciousness,” while investigating the parallels between performance and travel, and of a potentially destabilized relationship to place. In the context of a residency last fall at the Centre DAÏMÕN (in Gatineau, QC), I had the opportunity to delve even more deeply into this process, producing Roadside Attractions (Redux) as a three-screen video projection, which then accompanied a live performance. While the piece was made specifically to be shown in Gatineau – with images that present locations of particular interest to an audience in Hull – it has been successfully mounted in other contexts (OFFTA festival, Montreal, as well as being part of a solo exhibition of video and photo work at PAVED Arts in Saskatoon), touching, as it does, upon more universal notions of connectedness, attentive presence, (dis)orientation, sense of place – along with a potential sense of loss, and transformation.

Shown simultaneously on three screens, the cycle of images in Roadside Attractions (Redux) produce a counter-point to each other, at times harmonious at times disjointed, creating a multi-textual narrative of reflections related to being a body in transit/transition and to ideas of what it means to be, or to call a place, “home.”

The video is approximately 20 minutes long.

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Au cours de ces deux dernières années, j’ai exploré une performance liée au voyage intitulée Roadside Attractions, me posant des questions telles que : comment montrer un espace de transition? Où se trouvent les interstices entre le départ et l’arrivée? Quelles sont nos stratégies pour en arriver là? Roadside Attractions est un film de voyage non conventionnel qui s’intéresse plus au voyage en tant que tel et à l’acclimatation, qu’à la destination finale, définitive.

Ayant transporté ce processus de performance pour la caméra sur des terrains spécifiques dans plusieurs capitales et villes au Canada et à l’étranger (Carleton-sur-Mer, QC; Leeds, UK; Gabriola, BC; Gatineau, QC; Assemini, Sardinia; Berlin, Germany; Toronto, ON; Saskatoon, SK), cette série de micro-interventions contemplatives réalisées “dans l’entre-deux” examine les vues d’ensemble de la “conscience performative”, tout en recherchant les parallèles entre la performance et le voyage, et ceux d’une relation potentiellement déstabilisée. Dans le cadre d’une résidence à l’automne dernier au Centre DAÏMÕN (in Gatineau, QC), j’ai eu l’opportunité de creuser davantage ce processus, en produisant Roadside Attractions (Redux) comme une projection avec trois écrans qui accompagnait alors une performance live. Alors que cette oeuvre avait été faite spécifiquement pour être montrée à Gatineau – avec des images qui présentent des endroits ayant un intérêt particulier pour un public à Hull – elle a aussi été montée avec succès dans d’autres contextes (Festival OFFTA, Montréal, tout comme elle a fait partie de PAVED Arts à Saskatoon en tant qu’exposition vidéo et photographique), touchant de cette manière et comme il se doit les notions beaucoup plus universelles de connexion, de présence attentive, de (dés)orientation, de sens du lieu – en même temps qu’un sens de la perte, et de la transformation.

Montré simultanément sur trois écrans, le cycle d’images de Roadside Attractions (Redux) crée une polyphonie entre eux, parfois harmonieusement, parfois disjointement, créant ainsi une narration multiple des réflexions sur le fait d’être un corps en transit/transition et sur les idées de ce que signifie le fait d’être, ou d’appeler un endroit un “chez soi”.

La vidéo dure approximativement 20 minutes.

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